Monday, February 16, 2009


Peristiwa hari ini sungguh menguji tahap pemikiran dan tanggapan aku selama ini. Rutin seperti biasa disekolah, relief memang menjadi tugasan aku..maklumlah aku belum diberikan jadual mengajar untuk mana-mana kelas lagi. Relief kali ini untuk pelajar tingkatan satu, masa itu waktu agama islam. Dengan selamba aku bagi diorang pop kuiz tentang rukun iman dan rukun islam...ternyata dugaan aku meleset sama sekali. Ada diantara mereka yang tidak mengetahui lagi tentang kedua-dua huraian secara ijmali rukun islam dan rukun iman. Dugaan yang amat berat bagi setiap orang yang bergelar islam, tugas menyampaikan ini bukan terletak pada bahu ustaz dan ustazah aje tau. Bayangkan mereka ini kita anggap sebagai anak kita, sudah tentu kita hendak bagi asuhan dan didikan yang sempurna.

Sikap keperihatinan dan kepekaan ibu bapa zaman sekarang memandang remeh soal didikan dan asuhan dengan memberikan seluruh tanggungjawab ini kepada guru di sekolah (nanti saya akan ulas dalam cerpen terbaru saya, tidak lama lagi). Mereka hanya tahu membesarkan, melindungi, memberi makan dan sebagainaya tidak berbeza dengan haiwan ternakan. Maaf kalau saya gunakan perkataan yang agak kurang sopan, namun itulah realitinya apa bezanya kalau anak tidak mendapat didikan daripada ibubapa. Ingat kita sebagai ibubapa akan dipersoalkan tentang didikan yang kita berikan kepada anak-anak kita. Tentang solat mereka? puasa? ibadat-ibadat lain? hala haram? Manusia diberikan akan fikiran bukan seperti binatang yang hanya tahu memikirkan soal makan...jalan-jalan cari makan je yang kita tahu...fikir-fikirkan lah

No comments:

Post a Comment