Tuesday, January 27, 2009

Temuduga cara Umar... ..


Zaman sekarang setiap jawatan yang dipohon memerlukan pemohon menjalani ujian temuduga. Ketika itulah mereka menunjukkan segala kemahiran dan kecemerlangan akademik yang tertera di atas ketas-kertas yang dibawa dengan harapan tinggi memperolehi jawatan yang diidamkan. Namun situasi ini bebeza cara permohonan kerja pada zaman Khalifaf Umar bin Al-Khattab.

Khalifah Umar r.a terkenal sbg pemerintah yg tegas dan berhati-hati dalam melantik para pegawainya yg menerajui pemerintahannya. Baginda dk akan sewenang-wenangnya melantik seseorang sekalipun org yg emohon itu dtg dpd ahli keluarganya sendiri. Ini kerana setiap jawatan yang diberi adalah satu amanah yang akan dipetanggungjawabkan di hadapan Allah S.W.T.

Pernah seorang lelaki telah datang menemui Khalifah Umar untuk memohon satu jawatan dalam kerajaan. Umar tidak terus menerimanya sebelum negetahui latar belakang hidup lelaki itu.

"Kalau begitu , bawakan seorg yg mengenalimu kemari," titah Umar.

Lelaki itu pun pulang dan membawa kembali seorang rakan yang dianggap mengenali dirinya. Apabila beada di hadapan Khalifah Umar, bermulalah sesi temuduga antara mereka. Anehnya bukan lelaki yang memohon itu yang ditemuduga, sebaliknya rakan yang dibawanya ditanya dengan beberapa soalan.

"Saudara, kenalkah saudara akan lelaki ini?" tanya Umar.

"Sudah tentu saya kenal, wahai Amirul Mukminin," jawab rakan lelaki tadi.

"Adakah kamu berjiran dengannya dan mengetahui keadaannya yang sebenar?" tanya Umar lagi.

"Er...tidak."

"Pernahkah kamu menemaninya dalam perjalanan dan melihat sendiri perangai dan akhlaknya?" Khalifah Umar bertanya dengan tegas. Ramai yang tahu ketegasan Khalifah Umar dalam hal-hal yang berkaitan dengan syariat ini.

"Er...tidak penah."

"PENAHKAH KAMU BERURUSAN DLM MASALAH KEWANGAN DGN LELAKI INI, SEHINGGA KAMU AHU BAHWA DIA SGT TAKUT MEMAKAN WANG HARAM?"

"Tidak."

"Adakah kamu haya mengenalinya ketika bersama-sama mengerjakan solat di masjid?"soal Umar lagi.

"Ya Amirul Mukminin."

"Baiklah, kalau begitu pulanglah. Kamu sebenarnya tidak mengenali lelaki ini," jelas Khalifah Umar. Kemudian beliau menyuruh lelaki yg memohon jawatan td supaya membawa orang yang benar-benar mengenalinya.

No comments:

Post a Comment