Friday, January 30, 2009

Erdogan

Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan mendapat sambutan bak seorang pahlawan ketika tiba di negerinya dari pertemuan Forum Ekonomi Dunia (klik utk lihat video) di Davos, Swiss. Agak-agaknya PM kita boleh lakukan tindakan sebegitu rupa?? Aku tak yakin, kalau PM kita boleh buat macam tu....Tindakan ini dilihat bukan mencari publisiti tetapi menyatakan kesedihan dan empati terhadap saudara kita yang berada di Gaza.

Sekitar 5,000 orang bersorak-sorai sambil melambaikan bendera Turki dan bendera Palestin ketika pesawat yang membawa Erdogan menyentuh landasan hari Jumaat pagi waktu tempatan.

Rakyat Turki bangga ketegasan sikap Erdogan saat berdebat dengan Presiden Israel Shimon Peres tentang sikap agresif Israel di Gaza dalam Forum Davos. Seperti diberitakan, Erdogan melakukan aksi 'walk out' sketika berdebat dengan Peres, kerana moderator debat David Ignatius (kolomnis akhbar Washington Post) tidak memberi kesempatan pada Erdogan untuk menjawab pertanyaan Peres tentang perang Israel di Gaza.

Ignatius hanya memberikan waktu satu minit kepada Erdogan untuk membalas serangan Peres yang memberikan justifikasi terhadap serangan ganas Israel ke Gaza. Kesal dengan sikap Ignatius yang juga beberapa kali memotong pernyataannya, Erdogan langsung meninggalkan kerusinya sambil berkata pada Peres, "Engkau pembunuh!"

No comments:

Post a Comment