Monday, September 19, 2011

Bagaimana Mencegah Rasa Tidak Setuju Supaya Tidak Menimbulkan Perdebatan.

Sebuah artikel memeuatkan saranan dalam Bit and Pieces mengenai tips-tips bagaimana mencegah rasa tidak setuju supaya tidak menimbulkan perdebatan.

Sambut baik perasaan tidak setuju itu. Ingatlah slogan “apabila dua pihak selalu bersetuju, ada diantara mereka sebenarnya tidak perlu berbuat begitu. Ada beberapa hal yang belum kita fikirkan, bersyukurlah ianya diberitahu pada kita. Mungkin percanggahan pendapat ini adalah peluang membetulkan kita sebelum kita membuat kesalahan yang lebih serius”.

Jangan percaya pada gerak hati yang spontan, reaksi semula jadi kita yang dalam sebuah situasi yang tegang menjadi defensif. Berhati-hati, bertenang mungkin kita dalam keadaan stress dan kita bukan dalam situasi yag terbaik

Kawal kemarahan kamu. Ingat kamu dapat mengukur keperibadian sesorang melalui hal-hal yang membuatnya marah.

Dengar dulu, beri kesempatan kawan kamu berbicara biarkan mereka selesai berbicara. Jangan menolak, mempertahankan diri atau berdebat. Semua ini hanya meninggikan tembok penghalang. Berusahalah membina jambatan jangan membina batu penghalang yang berpunca daripada salah faham.

Cari bidang-bidang dimana kamu dan pihak lawan mempunyai kata sepakat. Kamu sudah mendengar kata-kata kawan kamu. Fikirkan dahulu pokok perbincangan yang kamu setuju.

Jujurlah. Cari ruang untu kamu menerima kesalahan dan sampaikan. Meminta maaf atas kesalahan kamu lakukan.

Berjanji bagi memeikirkan idea-idea lawan kamu dan analisa idea-idea itu dengan saksama. Lakukanlah dengan bersungguh-sungguh mungkin kawan kamu benar. Jauh lebih mudah bagi kita memikirkan pandangan-pandangan mereka jika dibandingkan keadaan kamu yang sedang marah.

Berterima kasihlah pada lawan kamu dengan tulus kerana minat-minat mereka. Berterima kasih kerana mereka meluangkan masa walaupun tidak bersetuju dengan kamu ini kerana walaupun tidak setuju namun mereka turut menunjukkan minat membantu kamu.

Jangan terburu-buru bertindak, berikan waktu kepada kedua-dua pihak bagi memikirkan masalahnya. Sarankan pertemuan berikut diadakan ketika semua fakta mungkin dapat dibawa bersama untuk difikirkan bersama.

Dipetik daripada buku yang bertajuk How To Win Friends & Influence People oleh Dale Carnegie.

No comments:

Post a Comment