Saturday, July 11, 2009

Temuduga cara Umar.....

Walaupun sudah lama meninggalkan zaman yang sibuk dengan interbiu namun keadaan ini sedikit memberi pengalaman pahit dan manis untuk mendapatkan sesuatu pekerjaan. Kita akan ditemuduga sehinggalah kita selesai masuk ke syurga ataupun ke neraka. Temuduga kita tak pernah selesai dan kita sedang diperhatikan oleh Allah swt sehingga kita direhatkan di alam barzakh sehingga dihitung amalan kita satu persatu dengan seadil-adilnya sehinggakan mulut kita menafikan maka peguam-peguan Allah iaitu Peguan Tangan, Kaki,Mata,Telinga dan sebagainya akan menjadi saksi terhadap pembohongan mulut sehingga dijahit. Ternyata pada hari ini pangkat dan harta menjadi rebutan sehinggakan kita lupa bahawa amanah yang kita pikul amat besar sehinggakan manusia akhir zaman sanggup berbuat apa sahaja demi memuskan matlamat hidup yang dihajatinya. Berikut kisah yang dipetik bagaimana proses temuduga yang dijalankan oleh salah seorang sahabat Nabi iaitu Khalifah Umar.

Zaman sekarang setiap jawatan yang dipohon memerlukan pemohon menjalani ujian temuduga. Ketika itulah mereka menunjukkan segala kemahiran dan kecemerlangan akademik yang tertera di atas ketas-kertas yang dibawa dengan harapan tinggi memperolehi jawatan yang diidamkan. Namun situasi ini bebeza cara permohonan kerja pada zaman Khalifaf Umar bin Al-Khattab.Khalifah Umar r.a terkenal sbg pemerintah yang tegas dan berhati-hati dalam melantik para pegawainya yang menerajui pemerintahannya. Baginda tidak akan sewenang-wenangnya melantik seseorang sekalipun orang yang memohon itu datang daripada ahli keluarganya sendiri. Ini kerana setiap jawatan yg dibei adalah satu amanah yg akan dipetanggungjawabkan di hadapan Allah S.W.T.

Pernah seorang lelaki telah datang menemui Khalifah Umar untuk memohon satu jawatan dalam kerajaan. Umar tidak terus menerimanya sebelum mengetahui latar belakang hidup lelaki itu.

"Kalau begitu , bawakan seorang yang mengenalimu kemari," titah Umar.

Lelaki itu pun pulang dan membawa kembali seorang rakan yang dianggap mengenali dirinya. Apabila berada di hadapan Khalifah Umar, bermulalah sesi temuduga antara mereka. Anehnya bukan lelaki yang memohon itu yang ditemuduga, sebaliknya rakan yg dibawanya itu ditanya dengan beberapa soalan.

"Saudara, kenalkah saudara akan lelaki ini?" Tanya Umar.

"Sudah tentu saya kenal, wahai Amirul Mukminin," jawab rakan lelaki tadi.

"Adakah kamu berjiran dengannya dan mengetahui keadaannya yang sebenar?" tanya Umar lagi.

"Er...tidak."

"Pernahkah kamu menemaninya dalam perjalanan dan melihat sediri perangai dan akhlaknya?" Khalifah Umar bertanya dgn tegas. Ramai yang tahu ketegasan Khalifah Umar dalam hal-hal yang berkaitan dengan syariat ini.

"Er...tidak penah."

"PENAHKAH KAMU BERURUSAN DALAM MASALAH KEWANGAN DGN LELAKI INI, SEHINGGA KAMU TAHU BAHAWA DIA SANGAT TAKUT MEMAKAN WANG HARAM?"

"Tidak."

"Adakah kamu haya mengenalinya ketika bersama-sama mengerjakan solat di masjid?" soal Umar lagi.

"Ya Amirul Mukminin."

"Baiklah, kalau begitu pulanglah. Kamu sebenarnya tak mengenali lelaki ini," jelas Khalifah Umar. Kemudian beliau menyuruh lelaki yang memohon jawatan tadi supaya membawa orang yang benar-benar mengenali dirinya.

No comments:

Post a Comment